B03. Loslaten

Kunnen we stoppen met controles?
Controles zijn bedoeld om fouten op te sporen. Als deze worden gestopt, dient het werk "first time right" te zijn. Controles verminderen echter ook het gevoel van eigen verantwoordelijkheid. Controles vertragen het proces. Hoe meer controles op iemands output, des te lager het eigenaarschap.

Nadelen bij controles
Een controle is een middel om mogelijke fouten tijdig te signaleren. Controles hebben echter ook nadelen die wel eens vergeten worden:

  1. Verminderd eigenaarschap: Controles kunnen leiden tot een verlaagde inzet. Als er relatief makkelijk/ veel/ andere kritiek komt op een uitwerking, zal de opsteller minder moeite doen voor de vervolguitwerkingen (het is toch nooit goed genoeg). Het geloof in iemands kwaliteiten wordt ondermijnd.
  2. Vertraging: elke controle kost extra tijd + levert extra processtappen op. Het eindpunt raakt uit beeld door teveel stappen.
  3. Kwaliteitsverlies: Als de gedachte is, het wordt nog gelezen de lezer zal het vast verder verbeteren, dan wordt er minder moeite gedaan voor de uitwerking.
  4. Vertrouwen: Controles hebben invloed in het vertrouwen. Als iemand veel gecontroleerd wordt zal het vertrouwen dat deze persoon voelt minder worden.
  5. Gelijkheid: Controles kunnen niet evenredig zijn. Als in een organisatie de ene persoon constant onder de vergrootglas ligt met veel controles en de ander niet, dan kan gelijkheid van deze personen worden aangetast. De een gaat zich meer voelen dan de ander.
  6. Verwachtingen: indien elke keer op een andere manier gecontroleerd wordt of elke keer andere aandachtspunten zijn in de controle, is het lastig om aan de verwachtingen te voldoen. De eisen/ verwachtingen vooraf kunnen onduidelijk zijn.

Loslaten:
Stop met alle mens gerichte controles. Geef de medewerker vertrouwen. Hiermee kan het eigenaarschap van de uitwerkingen en kwaliteit voor de opsteller toenemen. Hiermee is daarna lang niet alles helemaal goed. Er gaan gezonde fouten gemaakt worden. Voor deze nieuwe fouten kan je een controle toevoegen. De medewerker bepaald zijn eigen acties die de controle na afronding overbodig gaat maken. Na bv 1 jaar laat je wederom alle controles los. Je kan zo kijken welke controles echt noodzakelijk blijven (elke keer toch toegevoegd dienen te worden). De eigenaar van het werk kan werken aan de kwaliteit waarmee de controles uiteindelijk helemaal overbodig worden. Neem met je adviseur bijvoorbeeld 5 keer per jaar een uur de tijd om de samenwerking voortgang, verwachtingen nader af te stemmen. Met aandacht voor de mens kan het teamgevoel verder toenemen.

Naar: Persoonlijke groei
Naar: Team groei

Gedachte experiment:

  • Hoeveel controles zijn er in jouw werk?
  • Ken je het doel van elke controle?
  • Welke controle kan worden losgelaten?
  • Kan je het leren van gezonde fouten aanmoedigen?

B03. Loslaten

Kunnen we stoppen met controles?
Controles zijn bedoeld om fouten op te sporen. Als deze worden gestopt, dient het werk "first time right" te zijn. Controles verminderen echter ook het gevoel van eigen verantwoordelijkheid. Controles vertragen het proces. Hoe meer controles op iemands output, des te lager het eigenaarschap.

Nadelen bij controles
Een controle is een middel om mogelijke fouten tijdig te signaleren. Controles hebben echter ook nadelen die wel eens vergeten worden:

  1. Verminderd eigenaarschap: Controles kunnen leiden tot een verlaagde inzet. Als er relatief makkelijk/ veel/ andere kritiek komt op een uitwerking, zal de opsteller minder moeite doen voor de vervolguitwerkingen (het is toch nooit goed genoeg). Het geloof in iemands kwaliteiten wordt ondermijnd.
  2. Vertraging: elke controle kost extra tijd + levert extra processtappen op. Het eindpunt raakt uit beeld door teveel stappen.
  3. Kwaliteitsverlies: Als de gedachte is, het wordt nog gelezen de lezer zal het vast verder verbeteren, dan wordt er minder moeite gedaan voor de uitwerking.
  4. Vertrouwen: Controles hebben invloed in het vertrouwen. Als iemand veel gecontroleerd wordt zal het vertrouwen dat deze persoon voelt minder worden.
  5. Gelijkheid: Controles kunnen niet evenredig zijn. Als in een organisatie de ene persoon constant onder de vergrootglas ligt met veel controles en de ander niet, dan kan gelijkheid van deze personen worden aangetast. De een gaat zich meer voelen dan de ander.
  6. Verwachtingen: indien elke keer op een andere manier gecontroleerd wordt of elke keer andere aandachtspunten zijn in de controle, is het lastig om aan de verwachtingen te voldoen. De eisen/ verwachtingen vooraf kunnen onduidelijk zijn.

Loslaten:
Stop met alle mens gerichte controles. Geef de medewerker vertrouwen. Hiermee kan het eigenaarschap van de uitwerkingen en kwaliteit voor de opsteller toenemen. Hiermee is daarna lang niet alles helemaal goed. Er gaan gezonde fouten gemaakt worden. Voor deze nieuwe fouten kan je een controle toevoegen. De medewerker bepaald zijn eigen acties die de controle na afronding overbodig gaat maken. Na bv 1 jaar laat je wederom alle controles los. Je kan zo kijken welke controles echt noodzakelijk blijven (elke keer toch toegevoegd dienen te worden). De eigenaar van het werk kan werken aan de kwaliteit waarmee de controles uiteindelijk helemaal overbodig worden. Neem met je adviseur bijvoorbeeld 5 keer per jaar een uur de tijd om de samenwerking voortgang, verwachtingen nader af te stemmen. Met aandacht voor de mens kan het teamgevoel verder toenemen.

Naar: Persoonlijke groei
Naar: Team groei

Gedachte experiment:

  • Hoeveel controles zijn er in jouw werk?
  • Ken je het doel van elke controle?
  • Welke controle kan worden losgelaten?
  • Kan je het leren van gezonde fouten aanmoedigen?