3a. Oorzaak

Constructie van de CRT:
Current Reality Tree (CRT) is gebaseerd op de Theory of Constraints, ontwikkeld door Eliyahu M. Goldratt. Deze tool helpt bij het in kaart en in verband brengen van problemen. De problemen worden verbonden in de vorm van een piramide structuur, zodat de kernoorzaken in beeld komen en men weet waar ze het beste mee aan de slag kunnen gaan.

  1. Problemen verzamelen: Als eerste worden alle problemen in kaart gebracht. Betrek verschillende disciplines, teamleden over wat er niet goed gaat en waar ze last van hebben. Mensen uiten gemakkelijk wat hen dwarszit en wat als onplezierig wordt ervaren.
  2. Als - dan: De volgende stap is het plaatsen van de geïdentificeerde problemen in een als-dan-relatie of een piramidestructuur. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen oorzakelijke problemen, die zich onderaan bevinden, en gevolgproblemen, die zich bovenin de piramide bevinden.
  3. Afhandelen: Als oorzakelijke problemen kunnen worden weggenomen, zullen de gevolgproblemen ook veranderen/ verminderen. De gehele piramide transformeert.
  4. Herhaling: Na de initiële CRT-analyse kan het proces herhaald worden. Een nieuwe CRT wordt geconstrueerd om te evalueren waar de nieuwe oorzakelijke problemen zich bevinden. Door dit proces meerdere keren te doorlopen, zouden de knelpunten in de organisatie steeds verder kunnen afnemen.

Voordelen:

  1. Problemen: Mensen praten makkelijker in problemen dan in oplossingen of kansen. Het is makkelijk om veel informatie te verzamelen.
  2. Gemeenschappelijk begrip: De CRT visualiseert de problemen en helpt bij het creëren van een gedeelde kennisbasis.
  3. Focus op kernoorzaken: Door de boomstructuur kan het team zich richten op de kernoorzaken van problemen. Dit voorkomt oppervlakkige oplossingen en bevordert duurzame verbeteringen.

Ontzorgen:
In een kleinere/ iets andere vorm kan dit ook op kleine schaap worden toegepast. Vraag aan al je managers: wat zijn je zorgen? Ga met deze zorgen aan de slag. Koppel regelmatig de voortgang terug, wat ben je gestart, wat zijn de resultaten. Vraag vervolgens binnen twee weken wederom wat de zorgen zijn. Door het expliciet maken, starten en voortgang op de eerdere zorgen kunnen deze verandert zijn. Middels deze aanpak kan wederzijds vertrouwen toenemen en kunnen de zorgen afnemen. Jij en wellicht ook het team weet beter wat prioriteit te geven in andere situaties, gekoppeld aan de verwachtingen van de managers. De manager heeft meer het gevoel dat het team er ook is om te helpen/ aan te sluiten op de verwachtingen.

Naar: Hamer (problem solver)
Naar: Puzzelstukjes
Naar: De puzzel

Gedachte experiment:

  • Kan de CRT benadering gebruikt worden om beter beeld te krijgen over de problematiek van de organisatie/ het team?
  • Zijn kern oorzaken makkelijk identificeerbaar?

3a. Oorzaak

Constructie van de CRT:
Current Reality Tree (CRT) is gebaseerd op de Theory of Constraints, ontwikkeld door Eliyahu M. Goldratt. Deze tool helpt bij het in kaart en in verband brengen van problemen. De problemen worden verbonden in de vorm van een piramide structuur, zodat de kernoorzaken in beeld komen en men weet waar ze het beste mee aan de slag kunnen gaan.

  1. Problemen verzamelen: Als eerste worden alle problemen in kaart gebracht. Betrek verschillende disciplines, teamleden over wat er niet goed gaat en waar ze last van hebben. Mensen uiten gemakkelijk wat hen dwarszit en wat als onplezierig wordt ervaren.
  2. Als - dan: De volgende stap is het plaatsen van de geïdentificeerde problemen in een als-dan-relatie of een piramidestructuur. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen oorzakelijke problemen, die zich onderaan bevinden, en gevolgproblemen, die zich bovenin de piramide bevinden.
  3. Afhandelen: Als oorzakelijke problemen kunnen worden weggenomen, zullen de gevolgproblemen ook veranderen/ verminderen. De gehele piramide transformeert.
  4. Herhaling: Na de initiële CRT-analyse kan het proces herhaald worden. Een nieuwe CRT wordt geconstrueerd om te evalueren waar de nieuwe oorzakelijke problemen zich bevinden. Door dit proces meerdere keren te doorlopen, zouden de knelpunten in de organisatie steeds verder kunnen afnemen.

Voordelen:

  1. Problemen: Mensen praten makkelijker in problemen dan in oplossingen of kansen. Het is makkelijk om veel informatie te verzamelen.
  2. Gemeenschappelijk begrip: De CRT visualiseert de problemen en helpt bij het creëren van een gedeelde kennisbasis.
  3. Focus op kernoorzaken: Door de boomstructuur kan het team zich richten op de kernoorzaken van problemen. Dit voorkomt oppervlakkige oplossingen en bevordert duurzame verbeteringen.

Ontzorgen:
In een kleinere/ iets andere vorm kan dit ook op kleine schaap worden toegepast. Vraag aan al je managers: wat zijn je zorgen? Ga met deze zorgen aan de slag. Koppel regelmatig de voortgang terug, wat ben je gestart, wat zijn de resultaten. Vraag vervolgens binnen twee weken wederom wat de zorgen zijn. Door het expliciet maken, starten en voortgang op de eerdere zorgen kunnen deze verandert zijn. Middels deze aanpak kan wederzijds vertrouwen toenemen en kunnen de zorgen afnemen. Jij en wellicht ook het team weet beter wat prioriteit te geven in andere situaties, gekoppeld aan de verwachtingen van de managers. De manager heeft meer het gevoel dat het team er ook is om te helpen/ aan te sluiten op de verwachtingen.

Naar: Hamer (problem solver)
Naar: Puzzelstukjes
Naar: De puzzel

Gedachte experiment:

  • Kan de CRT benadering gebruikt worden om beter beeld te krijgen over de problematiek van de organisatie/ het team?
  • Zijn kern oorzaken makkelijk identificeerbaar?