1e. Supporters

Als het team is samengesteld, is het belangrijk om een supporters-/fan groep te creëren. Dit zijn nieuwsgierige mensen die willen weten wat het team doet. Is het interessant, bijzonder, zichtbaar, wordt er regelmatig gedeeld? Het is waardevol om het werk zodanig op te bouwen dat er spontaan een fangroep ontstaat. Deze stimulansen maken het voor het team steeds plezieriger om aan de klus te werken. Het zijn de bijzondere aspecten waar je op je verjaardag over wil praten en anderen willen graag deel uitmaken van deze ervaring.

Het hebben van supporters heeft als voordeel dat probleemoplossing vooral informatie gerelateerd is. Het streven is alle benodigde informatie te verzamelen, maar het is nog effectiever als de informatie vanzelf naar voren komt. Als mensen zien wat het team doet en daar graag bij willen horen, is de kans groter dat informatie spontaan wordt gedeeld. Het aantal onbedoelde geheimen neemt hiermee af. Dit versnelt het proces van informatiebijeenkomst, wat essentieel is om problemen op te lossen.

Informatieafstemming vereist een inspanning van zowel halen als brengen. Idealiter is het niet nodig informatie actief op te halen, maar vinden teamleden het juist leuk of worden ze beloond wanneer ze informatie uit zichzelf delen. Hoe kan dit worden bereikt? Een methode is om minder werk gerelateerde, maar leuke kleine activiteiten te koppelen waar mensen graag aan deelnemen. Bijvoorbeeld, in een vorig project was er een probleem met het overdrachtsproces. Het betrof voornamelijk administratief werk waar niemand warm voor liep. Om betrokkenheid te vergroten, creëerden we een tastbaar teken van voortgang in de gang. Teamleden mochten symbolisch op een balk slaan met spijkers als er vooruitgang was geboekt. Dit eenvoudige en laagdrempelige ritueel maakte de dagelijkse gang van zaken net wat leuker. Toen eenmaal het grootste deel van het team betrokken raakte bij het aanpakken van het administratieve werk, verliep alles soepeler, gemakkelijker en sneller.

Naar: Het team

Gedachte experiment:

  • Wanneer is het de laatste keer geweest dat je op het werk supporters hebt gezien?
  • Waarom zie je deze wel of zie je die niet?
  • Is het mogelijk om het aantal supporters te laten toenemen, hoe zou je dat doen?
  • Is het fijn om supporters te hebben, wat zijn de voordelen voor de groep?

1e. Supporters

Als het team is samengesteld, is het belangrijk om een supporters-/fan groep te creëren. Dit zijn nieuwsgierige mensen die willen weten wat het team doet. Is het interessant, bijzonder, zichtbaar, wordt er regelmatig gedeeld? Het is waardevol om het werk zodanig op te bouwen dat er spontaan een fangroep ontstaat. Deze stimulansen maken het voor het team steeds plezieriger om aan de klus te werken. Het zijn de bijzondere aspecten waar je op je verjaardag over wil praten en anderen willen graag deel uitmaken van deze ervaring.

Het hebben van supporters heeft als voordeel dat probleemoplossing vooral informatie gerelateerd is. Het streven is alle benodigde informatie te verzamelen, maar het is nog effectiever als de informatie vanzelf naar voren komt. Als mensen zien wat het team doet en daar graag bij willen horen, is de kans groter dat informatie spontaan wordt gedeeld. Het aantal onbedoelde geheimen neemt hiermee af. Dit versnelt het proces van informatiebijeenkomst, wat essentieel is om problemen op te lossen.

Informatieafstemming vereist een inspanning van zowel halen als brengen. Idealiter is het niet nodig informatie actief op te halen, maar vinden teamleden het juist leuk of worden ze beloond wanneer ze informatie uit zichzelf delen. Hoe kan dit worden bereikt? Een methode is om minder werk gerelateerde, maar leuke kleine activiteiten te koppelen waar mensen graag aan deelnemen. Bijvoorbeeld, in een vorig project was er een probleem met het overdrachtsproces. Het betrof voornamelijk administratief werk waar niemand warm voor liep. Om betrokkenheid te vergroten, creëerden we een tastbaar teken van voortgang in de gang. Teamleden mochten symbolisch op een balk slaan met spijkers als er vooruitgang was geboekt. Dit eenvoudige en laagdrempelige ritueel maakte de dagelijkse gang van zaken net wat leuker. Toen eenmaal het grootste deel van het team betrokken raakte bij het aanpakken van het administratieve werk, verliep alles soepeler, gemakkelijker en sneller.

Naar: Het team

Gedachte experiment:

  • Wanneer is het de laatste keer geweest dat je op het werk supporters hebt gezien?
  • Waarom zie je deze wel of zie je die niet?
  • Is het mogelijk om het aantal supporters te laten toenemen, hoe zou je dat doen?
  • Is het fijn om supporters te hebben, wat zijn de voordelen voor de groep?