A09. Gezonde fouten

Het is goed om fouten te maken
Het betekent dat je een minder conventioneel pad bewandelt, een pad dat rijk is aan mogelijkheden voor persoonlijke groei. Net zoals op school, waar oefeningen en fouten helpen om nieuwe inzichten te verkrijgen, zijn fouten essentieel voor groei. Toch is dit pad ook gevaarlijk, omdat fouten vaak gepaard gaan met straf. In dergelijke gevallen is het belangrijk om de steun te hebben van je manager of andere teamleden.

Gezonde fouten:
Het is gezond om fouten te maken, omdat ze ons in staat stellen te begrijpen wat wel en niet werkt, en waarom. De grens tussen goed en fout is voortdurend in beweging door veranderingen in normen, waarden, productietechnieken en teamdynamiek. Als we te voorzichtig zijn, blijft veel potentieel onbenut. Het is cruciaal om deze fouten te herkennen, zodat ze niet worden geïntegreerd in standaard processen. Blijf kritisch. Waarom doen we de dingen die we doen.  Onbedoelde fouten kunnen gemakkelijk in het proces sluipen. Het is niet handig om vast te houden aan de opmerking "wij doen dit altijd zo". Bovendien kunnen doorlooptijden worden verkort als we fouten durven te maken en niet streven naar perfectie. Het vroegtijdig delen van concepten biedt anderen de kans om hun eigen inbreng te leveren, wat uiteindelijk kan resulteren in een meer gedragen product of concept.

Tips:

  1. Accepteer en omarm fouten: Zie fouten als natuurlijke en waardevolle onderdelen van het leerproces. Moedig een cultuur aan waarin het maken van fouten wordt gezien als een kans om te leren en te groeien.
  2. Reflecteer en analyseer: Neem de tijd om fouten te analyseren en te begrijpen wat er is misgegaan en waarom. Dit kan helpen om patronen te identificeren en toekomstige fouten te voorkomen.
  3. Communiceer openlijk: Moedig open communicatie aan binnen het team, waarin fouten zonder angst kunnen worden besproken. Dit helpt om eventuele problemen snel aan te pakken en te corrigeren.
  4. Leer van anderen: Deel verhalen over fouten en lessen die zijn geleerd met anderen binnen de organisatie. Dit kan een waardevolle bron van kennis en inspiratie zijn voor iedereen om van te profiteren.
  5. Blijf flexibel en veerkrachtig: Wees bereid om aanpassingen te maken en nieuwe benaderingen te proberen als reactie op fouten. Flexibiliteit en veerkracht zijn essentieel voor het omgaan met veranderingen en uitdagingen.

Ongezonde fouten:
Niet alle fouten zijn wenselijk. Als een fout bijvoorbeeld leidt tot faillissement, letsel of het falen van een team, dan zijn deze fouten ongewenst. Persoonlijke ontwikkeling mag niet ten koste gaan van alles.

Foutloos:
Heb je deze week al een fout gemaakt? Zo ja, goed zo! Je bent bezig met ontwikkeling en houdt jezelf scherp. Anderen zien dat je een mens bent en geen robot. Je bent een voorbeeld voor anderen! Zo niet, dan liggen er nog volop kansen voor groei deze week.

Naar: Persoonlijk
Naar: Team

Gedachte experiment:

  • Mogen er fouten gemaakt worden in de organisatie?
  • Is het duidelijk wat gezonde fouten zijn en ongezonde fouten, zijn deze in de organisatie herkenbaar?
  • Hoe wordt er gestuurd op de fouten die gemaakt worden? 
  • Hoe ga jij in de praktijk om met fouten die door anderen of jezelf gemaakt worden?

A09. Gezonde fouten

Het is goed om fouten te maken
Het betekent dat je een minder conventioneel pad bewandelt, een pad dat rijk is aan mogelijkheden voor persoonlijke groei. Net zoals op school, waar oefeningen en fouten helpen om nieuwe inzichten te verkrijgen, zijn fouten essentieel voor groei. Toch is dit pad ook gevaarlijk, omdat fouten vaak gepaard gaan met straf. In dergelijke gevallen is het belangrijk om de steun te hebben van je manager of andere teamleden.

Gezonde fouten:
Het is gezond om fouten te maken, omdat ze ons in staat stellen te begrijpen wat wel en niet werkt, en waarom. De grens tussen goed en fout is voortdurend in beweging door veranderingen in normen, waarden, productietechnieken en teamdynamiek. Als we te voorzichtig zijn, blijft veel potentieel onbenut. Het is cruciaal om deze fouten te herkennen, zodat ze niet worden geïntegreerd in standaard processen. Blijf kritisch. Waarom doen we de dingen die we doen.  Onbedoelde fouten kunnen gemakkelijk in het proces sluipen. Het is niet handig om vast te houden aan de opmerking "wij doen dit altijd zo". Bovendien kunnen doorlooptijden worden verkort als we fouten durven te maken en niet streven naar perfectie. Het vroegtijdig delen van concepten biedt anderen de kans om hun eigen inbreng te leveren, wat uiteindelijk kan resulteren in een meer gedragen product of concept.

Tips:

  1. Accepteer en omarm fouten: Zie fouten als natuurlijke en waardevolle onderdelen van het leerproces. Moedig een cultuur aan waarin het maken van fouten wordt gezien als een kans om te leren en te groeien.
  2. Reflecteer en analyseer: Neem de tijd om fouten te analyseren en te begrijpen wat er is misgegaan en waarom. Dit kan helpen om patronen te identificeren en toekomstige fouten te voorkomen.
  3. Communiceer openlijk: Moedig open communicatie aan binnen het team, waarin fouten zonder angst kunnen worden besproken. Dit helpt om eventuele problemen snel aan te pakken en te corrigeren.
  4. Leer van anderen: Deel verhalen over fouten en lessen die zijn geleerd met anderen binnen de organisatie. Dit kan een waardevolle bron van kennis en inspiratie zijn voor iedereen om van te profiteren.
  5. Blijf flexibel en veerkrachtig: Wees bereid om aanpassingen te maken en nieuwe benaderingen te proberen als reactie op fouten. Flexibiliteit en veerkracht zijn essentieel voor het omgaan met veranderingen en uitdagingen.

Ongezonde fouten:
Niet alle fouten zijn wenselijk. Als een fout bijvoorbeeld leidt tot faillissement, letsel of het falen van een team, dan zijn deze fouten ongewenst. Persoonlijke ontwikkeling mag niet ten koste gaan van alles.

Foutloos:
Heb je deze week al een fout gemaakt? Zo ja, goed zo! Je bent bezig met ontwikkeling en houdt jezelf scherp. Anderen zien dat je een mens bent en geen robot. Je bent een voorbeeld voor anderen! Zo niet, dan liggen er nog volop kansen voor groei deze week.

Naar: Persoonlijk
Naar: Team

Gedachte experiment:

  • Mogen er fouten gemaakt worden in de organisatie?
  • Is het duidelijk wat gezonde fouten zijn en ongezonde fouten, zijn deze in de organisatie herkenbaar?
  • Hoe wordt er gestuurd op de fouten die gemaakt worden? 
  • Hoe ga jij in de praktijk om met fouten die door anderen of jezelf gemaakt worden?