A16. Mail misinterpretatie

E-mail is niet het handigste middel om mee te praten. E-mail kan negatiever worden gelezen dan bedoeld. De klemtoon en bijhorende non-verbale signialen dat je in de toelichting gebruikt, ontbreken helaas op papier. Bij elke e-mail die je ontvangt is het de vraag hoe de zender in de boodschap staat. Het kan voorkomen dat de zender vrolijker is dan je dacht, wat waarschijnlijk iets met je doet als je dat weet. Als e-mail wordt gelezen, ga je als lezer jezelf ook (onbewust) wapenen om onderschatting van de situatie te voorkomen. Hoe langer je iemand niet gezien hebt des te meer je beeld over iemand een eigen leven kan gaan leiden.

Om te voorkomen dat de e-mail anders wordt geïnterpreteerd dan bedoeld, kun je het volgende toepassen:

  • Leg wat meer context uit bij de situatie. Wat is de situatie in het kort en wat wil je bereiken met je vraag?
  • Maak het wat persoonlijker, losser en informeler.
  • Vermijd negatieve woorden als 'moet', 'spoed', 'iedereen vindt'.
  • Maak er geen boekwerk van.
  • Spreek vaker af op kantoor.
  • Last but not least, zou het ook zonder een mail kunnen?

Naar: A. Persoonlijk
Naar: B. Team

Gedachte Experiment

  • Hoe wordt er in de organisatie met mail omgegaan?

A16. Mail misinterpretatie

E-mail is niet het handigste middel om mee te praten. E-mail kan negatiever worden gelezen dan bedoeld. De klemtoon en bijhorende non-verbale signialen dat je in de toelichting gebruikt, ontbreken helaas op papier. Bij elke e-mail die je ontvangt is het de vraag hoe de zender in de boodschap staat. Het kan voorkomen dat de zender vrolijker is dan je dacht, wat waarschijnlijk iets met je doet als je dat weet. Als e-mail wordt gelezen, ga je als lezer jezelf ook (onbewust) wapenen om onderschatting van de situatie te voorkomen. Hoe langer je iemand niet gezien hebt des te meer je beeld over iemand een eigen leven kan gaan leiden.

Om te voorkomen dat de e-mail anders wordt geïnterpreteerd dan bedoeld, kun je het volgende toepassen:

  • Leg wat meer context uit bij de situatie. Wat is de situatie in het kort en wat wil je bereiken met je vraag?
  • Maak het wat persoonlijker, losser en informeler.
  • Vermijd negatieve woorden als 'moet', 'spoed', 'iedereen vindt'.
  • Maak er geen boekwerk van.
  • Spreek vaker af op kantoor.
  • Last but not least, zou het ook zonder een mail kunnen?

Naar: A. Persoonlijk
Naar: B. Team

Gedachte Experiment

  • Hoe wordt er in de organisatie met mail omgegaan?