5e. Spiraal

Goed graag, en snel als het kan.
Quick win, laaghangend fruit, nu reageren, nu oplossen en spoed. Allemaal ontwikkelingen waar we (vaker in toenemende mate) wel eens tegenaan lopen. Maar hoe krijgen we dat voor elkaar? En dan liefst nog zonder spanning en met plezier, graag. Het volgende kan bij jou in de omgeving aan de hand zijn:

Neerwaartse stroom (snelle stroom):
Er komt iets bij jou aan waarbij de kwaliteit (net) niet voldoet aan de verwachting. Je denkt, oké, volgende keer wil ik het anders en onderneemt een van de volgende acties:

  1. Niks, de volgende keer dat de persoon zal leveren zal het vast ook niet aan de verwachting voldoen (vertrouwen min 1).
  2. De volgende levering vraag je aan iemand anders die vast beter is (de ander weet dat vertrouwen en veiligheid min 10, de ander weet dat niet vertrouwen min 5), zie ook Macht.
  3. Je bouwt een controle in, zodat de fout er eerder uit komt volgende keer (vertrouwen min 1), zie ook loslaten

Bovenstaande voorbeelden horen bij een neerwaartse stroom. Het vertrouwen in elkaar brokkelt af, het kan onveiliger worden. Dit betekent dat degene die levert steeds minder gemotiveerd zal zijn om zijn best te doen. Anderen kunnen (direct of indirect) zien wat er gebeurt, wat ook invloed zal hebben op hun motivatie, vertrouwen en veiligheid. Hoe verder neerwaarts de stroom gaat, des te erger het kan worden tot ontslagen, vertrekkende medewerkers, grote organisatiefouten, faillissement aan toe. Kortom, dit is nogal een impactvol iets wat gelukkig wel gekoppeld is aan mensen die in hokjes als afdelingen of fysieke werklocaties zitten en daarmee is een dergelijke trend binnen een groepje mensen niet direct funest voor alles. Het nadeel van deze hokjes is dat het mogelijk voor anderen ook niet zichtbaar is, de buitenwereld ziet de robot en niet wat er binnen afspeelt.

Opwaartse stroom (langzame stroom):
Er komt iets bij jou aan waarbij de kwaliteit (net) niet voldoet aan de verwachting. Je denkt, oké, volgende keer wil ik het anders en onderneemt een van de volgende acties:

  1. Bespreek de verwachting. Laat de ander bedenken hoe hier in het vervolg mee om te gaan (waarbij hetgeen wat in het verleden gebeurd is aanvullende info geeft voor de toekomst. Je geeft tips als hier behoefte aan is. Dit kan betekenen dat je de volgende keer exact hetzelfde kan krijgen met wederom jouw wens ik wil het anders. Ook dan bespreek je weer je verwachting, waar in het gesprek ook gekeken wordt naar hoe dan. De persoon die levert wordt bewuster van het knelpunt en kan daar stappen op gaan ondernemen. Of deze nu stappen zet of niet, het heeft in ieder geval invloed op vertrouwen en veiligheid van de medewerker (vertrouwen en veiligheid +1).
  2. Anderen zien wel of niet wat er gebeurt en kunnen mogelijk ook meegaan schakelen over verwachtingen en hoe daar te komen. Aangezien vertrouwen en veiligheid voor iedereen belangrijk is, is de kans groter dat er een groepsband is of groeit waarbij anderen elkaar meer willen helpen.

De opwaartse stroom gaat langzaam. Het groeien van vertrouwen en het mogen maken van fouten betekent enerzijds dat het even duurt voordat de kwaliteit toeneemt. Hier staat wel tegenover dat in een team waar motivatie is toegenomen, daarna veel slagvaardiger kan worden. Dit valt wellicht op wat het team nog verder kan verbinden. Anderen kunnen ook gemotiveerd raken waardoor het effect nog groter wordt. Kortom, een positiviteitsrichting nu geeft energie en flexibiliteit voor de toekomst. Het is wenselijk om het team stabiel te houden; bij elke teamwisseling valt de samenwerking in het team weer een stukje terug, waarna er opnieuw gebouwd wordt.

Naar: Persoonlijke groei
Naar: Team groei

Gedachte Experiment

  • Merk je dat het beter/makkelijker/ontspannender gaat?
  • Merk je dat de stress/werkdruk/verwachtingen/prikkelbaarheid toenemen?
  • Is deze richting al lang gaande of gaat het vaak heen en weer?

5e. Spiraal

Goed graag, en snel als het kan.
Quick win, laaghangend fruit, nu reageren, nu oplossen en spoed. Allemaal ontwikkelingen waar we (vaker in toenemende mate) wel eens tegenaan lopen. Maar hoe krijgen we dat voor elkaar? En dan liefst nog zonder spanning en met plezier, graag. Het volgende kan bij jou in de omgeving aan de hand zijn:

Neerwaartse stroom (snelle stroom):
Er komt iets bij jou aan waarbij de kwaliteit (net) niet voldoet aan de verwachting. Je denkt, oké, volgende keer wil ik het anders en onderneemt een van de volgende acties:

  1. Niks, de volgende keer dat de persoon zal leveren zal het vast ook niet aan de verwachting voldoen (vertrouwen min 1).
  2. De volgende levering vraag je aan iemand anders die vast beter is (de ander weet dat vertrouwen en veiligheid min 10, de ander weet dat niet vertrouwen min 5), zie ook Macht.
  3. Je bouwt een controle in, zodat de fout er eerder uit komt volgende keer (vertrouwen min 1), zie ook loslaten

Bovenstaande voorbeelden horen bij een neerwaartse stroom. Het vertrouwen in elkaar brokkelt af, het kan onveiliger worden. Dit betekent dat degene die levert steeds minder gemotiveerd zal zijn om zijn best te doen. Anderen kunnen (direct of indirect) zien wat er gebeurt, wat ook invloed zal hebben op hun motivatie, vertrouwen en veiligheid. Hoe verder neerwaarts de stroom gaat, des te erger het kan worden tot ontslagen, vertrekkende medewerkers, grote organisatiefouten, faillissement aan toe. Kortom, dit is nogal een impactvol iets wat gelukkig wel gekoppeld is aan mensen die in hokjes als afdelingen of fysieke werklocaties zitten en daarmee is een dergelijke trend binnen een groepje mensen niet direct funest voor alles. Het nadeel van deze hokjes is dat het mogelijk voor anderen ook niet zichtbaar is, de buitenwereld ziet de robot en niet wat er binnen afspeelt.

Opwaartse stroom (langzame stroom):
Er komt iets bij jou aan waarbij de kwaliteit (net) niet voldoet aan de verwachting. Je denkt, oké, volgende keer wil ik het anders en onderneemt een van de volgende acties:

  1. Bespreek de verwachting. Laat de ander bedenken hoe hier in het vervolg mee om te gaan (waarbij hetgeen wat in het verleden gebeurd is aanvullende info geeft voor de toekomst. Je geeft tips als hier behoefte aan is. Dit kan betekenen dat je de volgende keer exact hetzelfde kan krijgen met wederom jouw wens ik wil het anders. Ook dan bespreek je weer je verwachting, waar in het gesprek ook gekeken wordt naar hoe dan. De persoon die levert wordt bewuster van het knelpunt en kan daar stappen op gaan ondernemen. Of deze nu stappen zet of niet, het heeft in ieder geval invloed op vertrouwen en veiligheid van de medewerker (vertrouwen en veiligheid +1).
  2. Anderen zien wel of niet wat er gebeurt en kunnen mogelijk ook meegaan schakelen over verwachtingen en hoe daar te komen. Aangezien vertrouwen en veiligheid voor iedereen belangrijk is, is de kans groter dat er een groepsband is of groeit waarbij anderen elkaar meer willen helpen.

De opwaartse stroom gaat langzaam. Het groeien van vertrouwen en het mogen maken van fouten betekent enerzijds dat het even duurt voordat de kwaliteit toeneemt. Hier staat wel tegenover dat in een team waar motivatie is toegenomen, daarna veel slagvaardiger kan worden. Dit valt wellicht op wat het team nog verder kan verbinden. Anderen kunnen ook gemotiveerd raken waardoor het effect nog groter wordt. Kortom, een positiviteitsrichting nu geeft energie en flexibiliteit voor de toekomst. Het is wenselijk om het team stabiel te houden; bij elke teamwisseling valt de samenwerking in het team weer een stukje terug, waarna er opnieuw gebouwd wordt.

Naar: Persoonlijke groei
Naar: Team groei

Gedachte Experiment

  • Merk je dat het beter/makkelijker/ontspannender gaat?
  • Merk je dat de stress/werkdruk/verwachtingen/prikkelbaarheid toenemen?
  • Is deze richting al lang gaande of gaat het vaak heen en weer?