Wanneer heb je voor het laatst iets nieuws uitgeprobeerd?
Als het langer geleden is dan 6 maanden, dan is het de hoogste tijd om weer eens iets nieuws te proberen. Proefballonnen geven nieuwe inzichten, kansen om te leren voor jou en de organisatie.
Verwachtingen t.o.v. doorlooptijd:
Je kan eerder het ei van Columbus hebben bedacht. Bij een nieuwe werkomgeving is dat geen garantie voor succes. In elke omgeving zijn andere mensen met een eigen dynamiek en verwachtingen. Aangezien iedereen eigen ervaringen en verwachtingen heeft wordt bij alles dat ontwikkelt wordt het al snel maatwerk voor die specifieke groepssamenstelling. Bij werkplekken waarbij advies wordt gegeven zie ik wel eens dat de valkuil dat specialisten iets uitwerken wat eerst helemaal wordt geperfectioneerd voordat het aan de doelgroep wordt voorgelegd. Het uitwerken kost daarbij veel tijd vanaf het verzamelen t/m de uiteindelijke uitwerking. Het management is in afwachting en heeft hoe langer het duurt ook steeds hogere verwachtingen. Daarbij is ook nog immer onduidelijk of de uitwerking aansluit op de individuele verwachtingen. Bij de uiteindelijke presentatie kan het zomaar zijn dat e.e.a. daarom niet aansluit bij de (inmiddels hogere) verwachtingen.
Proefballonnen:
Een alternatief pad kan het volgende zijn: Maak een snellere en eenvoudige uitwerking (ruwe schets) en neem die mee naar de klant. Kijk of de insteek aansluit op de verwachtingen en laat hen ook aangeven wat fijn en minder fijn is. Door met meerdere soorten uitwerkingen te (mogen) komen kan de werkende oplossing op maat sneller worden gevonden. Het bijkomende voordeel hierbij is dat de doorlooptijd van informatie verzamelen en verwerken veel sneller verloopt. Hoe sneller de uitwerking wordt gemaakt des te lager de verwachtingen van de uitwerking zelf. Hoe kan dit (meer) gebruikt worden:
Naar: Hamer (problem solver)
Naar: Persoonlijke groei
Naar: Team groei
Naar: De puzzel
Gedachte experiment:
Wanneer heb je voor het laatst iets nieuws uitgeprobeerd?
Als het langer geleden is dan 6 maanden, dan is het de hoogste tijd om weer eens iets nieuws te proberen. Proefballonnen geven nieuwe inzichten, kansen om te leren voor jou en de organisatie.
Verwachtingen t.o.v. doorlooptijd:
Je kan eerder het ei van Columbus hebben bedacht. Bij een nieuwe werkomgeving is dat geen garantie voor succes. In elke omgeving zijn andere mensen met een eigen dynamiek en verwachtingen. Aangezien iedereen eigen ervaringen en verwachtingen heeft wordt bij alles dat ontwikkelt wordt het al snel maatwerk voor die specifieke groepssamenstelling. Bij werkplekken waarbij advies wordt gegeven zie ik wel eens dat de valkuil dat specialisten iets uitwerken wat eerst helemaal wordt geperfectioneerd voordat het aan de doelgroep wordt voorgelegd. Het uitwerken kost daarbij veel tijd vanaf het verzamelen t/m de uiteindelijke uitwerking. Het management is in afwachting en heeft hoe langer het duurt ook steeds hogere verwachtingen. Daarbij is ook nog immer onduidelijk of de uitwerking aansluit op de individuele verwachtingen. Bij de uiteindelijke presentatie kan het zomaar zijn dat e.e.a. daarom niet aansluit bij de (inmiddels hogere) verwachtingen.
Proefballonnen:
Een alternatief pad kan het volgende zijn: Maak een snellere en eenvoudige uitwerking (ruwe schets) en neem die mee naar de klant. Kijk of de insteek aansluit op de verwachtingen en laat hen ook aangeven wat fijn en minder fijn is. Door met meerdere soorten uitwerkingen te (mogen) komen kan de werkende oplossing op maat sneller worden gevonden. Het bijkomende voordeel hierbij is dat de doorlooptijd van informatie verzamelen en verwerken veel sneller verloopt. Hoe sneller de uitwerking wordt gemaakt des te lager de verwachtingen van de uitwerking zelf. Hoe kan dit (meer) gebruikt worden:
Naar: Hamer (problem solver)
Naar: Persoonlijke groei
Naar: Team groei
Naar: De puzzel
Gedachte experiment: