4a. Check

Voelt het goed?
Bij het einde van elk proces kan je de vraag stellen "voelt het goed?". Als het antwoord op deze vraag nee is, dan is er blijkbaar iets wat nog niet voldoende de aandacht heeft gekregen. De organisatie heeft een groot probleem. Jij bent bezig geweest om dit op te lossen. Hier is veel tijd in gaan zitten. Er is een oplossing gevonden. Alle beredenering kloppen, alle lijntjes sluiten aan. Geweldig toch of niet helemaal? Check voor jezelf of het goed voelt. Ons gevoel laat zich gelukkig niet zomaar rationaliseren. Gevoel is een extra instrument dat je ter beschikking hebt om te kunnen checken of het goed gaat. Als iets niet goed voelt is dat een signaal die je serieus kan nemen. Gevoel brengt geen logica maar wel een impuls om te kijken naar wat er bedacht is en waarom. Loop de stappen na, pel af waar het gevoel het meeste ontstaat. Het kan zijn dat gevoel is gekoppeld aan puzzelstukjes die (als dan niet bewust) vergeten waren, personen waar tijdens het proces (onbedoeld) niet mee gesproken is. Stappen die te snel gezet zijn, wellicht zijn er non-verbaal signalen gezonden die je nog niet hebt omgezet naar informatie of wellicht is er iets heel anders aan de hand. Dit hoeft niet te betekenen dat alles nu getopt dient te worden. Kijk waar wel mee door kan worden gegaan. Alles stoppen kan immers ook niet goed voelen. Bespreek met anderen wat je bezig houdt wellicht komt dat laatste stukje daarmee in beeld.

Mooie bijvangst: bij een gezamenlijke bevestiging van een goed gevoel zorgt dat op dat moment voor een gezamenlijk succes. De samenwerking heeft gewerkt, dat maakt jullie in de toekomst een nog beter samenwerkend team (dit wordt in groepssporten niet voor niks gedaan).

Naar: Implementatiefase 1

Gedachte experiment:

  • Hoe gebruik jij gevoel op het werk?
  • Kan gevoel benoemd worden of is dat niet zakelijk genoeg?
  • Wanneer heb jij het gevoel belangrijk gemaakt bij belangrijke processtappen van bv probleemoplossing?

4a. Check

Voelt het goed?
Bij het einde van elk proces kan je de vraag stellen "voelt het goed?". Als het antwoord op deze vraag nee is, dan is er blijkbaar iets wat nog niet voldoende de aandacht heeft gekregen. De organisatie heeft een groot probleem. Jij bent bezig geweest om dit op te lossen. Hier is veel tijd in gaan zitten. Er is een oplossing gevonden. Alle beredenering kloppen, alle lijntjes sluiten aan. Geweldig toch of niet helemaal? Check voor jezelf of het goed voelt. Ons gevoel laat zich gelukkig niet zomaar rationaliseren. Gevoel is een extra instrument dat je ter beschikking hebt om te kunnen checken of het goed gaat. Als iets niet goed voelt is dat een signaal die je serieus kan nemen. Gevoel brengt geen logica maar wel een impuls om te kijken naar wat er bedacht is en waarom. Loop de stappen na, pel af waar het gevoel het meeste ontstaat. Het kan zijn dat gevoel is gekoppeld aan puzzelstukjes die (als dan niet bewust) vergeten waren, personen waar tijdens het proces (onbedoeld) niet mee gesproken is. Stappen die te snel gezet zijn, wellicht zijn er non-verbaal signalen gezonden die je nog niet hebt omgezet naar informatie of wellicht is er iets heel anders aan de hand. Dit hoeft niet te betekenen dat alles nu getopt dient te worden. Kijk waar wel mee door kan worden gegaan. Alles stoppen kan immers ook niet goed voelen. Bespreek met anderen wat je bezig houdt wellicht komt dat laatste stukje daarmee in beeld.

Mooie bijvangst: bij een gezamenlijke bevestiging van een goed gevoel zorgt dat op dat moment voor een gezamenlijk succes. De samenwerking heeft gewerkt, dat maakt jullie in de toekomst een nog beter samenwerkend team (dit wordt in groepssporten niet voor niks gedaan).

Naar: Implementatiefase 1

Gedachte experiment:

  • Hoe gebruik jij gevoel op het werk?
  • Kan gevoel benoemd worden of is dat niet zakelijk genoeg?
  • Wanneer heb jij het gevoel belangrijk gemaakt bij belangrijke processtappen van bv probleemoplossing?